Meddelanden Från Styrelsen

Meddelanden från styrelsen

Meddelande från styrelsen, November 2024

Hej, styrelsen vill informera om att ett beslut har tagits om att höja månadsavgiften med 2% från och med den 1 januari 2025.

Beslutet är ett led i att säkerställa föreningens långsiktiga ekonomi och täcka ökade driftskostnader. Information om avgiftshöjningen kommer även att finnas tillgänglig på vår hemsida samt delas ut i brevlådan.
Tveka inte att kontakta oss via e-post info@brftimmermannen.nuvid eventuella frågor!

Vänliga hälsningar,
Styrelsen

Meddelande från styrelsen, Juni 2024


Välkomna till föreningsstämma i Brf timmermannen!

Tid: Måndag 24:e juni kl. 18.

Plats: Växhuset (Viktor Larssons plats 1)

Informera gärna om ditt deltagande på info@brftimmermannen.nu


Klicka på knappen nedan för att ladda hem kallelsen och dagordningen.

Information från styrelsen, April 2024

Hej alla medlemmar. Här kommer en ny rapport från styrelsen om vad som händer, och kommer att hända, i vår bostadsrättsförening!

 

Allmänt om vår fastighet

Vi påminner om att en del av lägenheterna måste åtgärdas innan ombesiktning av ventilationen genomförs. Det finns nu begränsad tid för detta varför du som fått en separat information om åtgärdsbehov snarast måste ta kontakt med Västerås Ventilation (info@vasterasventilation.se) för att få förslag till åtgärd. Rådgivningen är kostnadsfri, men åtgärderna står varje bostadsrättsinnehavare för. Man väljer själv om man vill anlita Västerås Ventilation för åtgärden eller lösa det på annat sätt.

 

Styrelsen har tyvärr fått information om misstänkt drogmissbruk inom fastigheten. Det är naturligtvis bra att vi får information till styrelsen men vi påminner om att det även är viktigt att man ringer polisen vid misstänkt händelse.

 

Det är ganska mycket arbete med andrahandsupplåtelser i föreningen. Styrelsen har försökt att vara medgörlig vid ansökningar och beviljat tillstånd där det kan motiveras. Vi måste dock säga nej i vissa fall, och kan även tvingas driva processer då andrahandsupplåtelser sker utan tillstånd. Vi har en skyldighet att behandla alla medlemmar lika varför det inte går att blunda för de fall där man inte bryr sig om de regler som finns i stadgar och lagstiftning.

 

Det finns ett behov att snygga upp gemensamma ytor både inom- och utomhus. Vi har därför beslutat att boka in en städdag söndagen den 5 maj där vi hoppas att många ställer upp och hjälper till. Mer information om vad som ska göras kommer med en separat kallelse. Boka redan nu in dagen! De som fortfarande inte hämtat ut sina lås-taggar kan passa på att göra det under städdagen.

 

Två personer från styrelsen har målat väggarna på entrévåningen vid hissen i hus nr 6. Det finns ju andra liknande behov, och den som kan tänka sig att hålla i ett sådant arbete kan maila till styrelsen med förslag så kan vi köpa in det som behövs.

 

Ekonomi

Vi följer den lagda budgeten. Några av föreningens lån kommer sättas om under våren för att sänka räntekostnaden.

 

Övrigt

Årsredovisningen för 2023 är under färdigställande. Föreningsstämman kommer hållas i mitten/slutet av juni och det kommer skickas ut en kallelse i enlighet med vad stadgarna föreskriver.

 

Har du frågor om innehållet i denna information kan du maila styrelsen på adress info@brftimmermannen.nu

 

Med vänliga hälsningar / Styrelsen

Information från styrelsen, februari 2024

Hej alla medlemmar. Här kommer en ny rapport från styrelsen om vad som händer, och kommer att hända, i vår bostadsrättsförening!

 

Allmänt om vår fastighet

Resultatet av OVK-besiktningen (obligatorisk ventilationskontroll) blev att hus nr 8 godkändes medan hus nr 6 underkändes. Det största problemet i hus nr 6 var att det i flera lägenheter har installerats en separat köksfläkt som kopplats in på befintligt kanalsystem. Detta är inte tillåtet och måste nu åtgärdas. Berörda bostadsrättshavare kommer få särskild information om detta. I samband med besiktningen rengjordes systemet vilket det visade sig vara mycket stort behov av. Det finns även lägenheter med tilluftsdon som är igensatta. Dessa måste varje bostadsrättshavare själv se till att göra rent.

 

Behöver man rådgivning vad gäller ventilationen så finns nu en kostnadsfri sådan tack vare att föreningen tecknat avtal med Västerås Ventilation. Eventuella åtgärder är dock förstås inte kostnadsfria, de gör man själv upp med det företag man väljer att anlita.

 

Vi har fortsatt problem med viss skadegörelse, nedskräpning och att man inte respekterar bokade tvättider. Styrelsen har upprättat en åtgärdslista som handlar om digitala lösningar för lås, övervakning, bokning av tvättider kopplat till lås mm. Vi har dock ännu inte gått vidare med beställning. Skulle samtliga åtgärder genomföras betyder det en kostnad om ca 200 000 kr. Om det finns ett intresse hos medlemmarna att hålla nere framtida avgifter så är bättre ordning och reda samt respekt för varandra en bra början.

 

Det finns ett behov att snygga upp gemensamma ytor både inom- och utomhus. Vi återkommer till vad som kommer göras, och i vilken ordning.

 

Ekonomi

Styrelsen ser nu över föreningens lån och avser inom kort binda något/några av lånen för att få lägre ränta, men också för att undvika att alla lån har samma löptid.

 

Övrigt

Föreningen har skrivit en parkeringspolicy som reglerar vem som har rätt att ställa sig i kö och få en plats när det blir en ledig. Vi kommer informera om denna inom kort. På förekommen anledning vill vi också påminna om att det inte är tillåtet att systematiskt hyra/låna ut sin egen, eller andras, parkeringsplatser. Om man har tillfälligt besök av gäster i sin bostad är det givetvis ok.  

Kom också ihåg att använda det nya avtalet med Tele2 för att få kostnadsfritt internet via fiber i din lägenhet. Information om detta är distribuerad tidigare och finns tillgänglig på föreningens hemsida.  Var och en tar själv kontakt med Tele2.

Har du frågor om innehållet i denna information kan du maila styrelsen på adress info@brftimmermannen.nu

 

Med vänliga hälsningar / Styrelsen

Information från styrelsen, Januari 2024


Hej alla medlemmar! Vi har ingått ett nytt gruppavtal med Tele2. Informationen ni behöver kan ni hitta i följande informationsbrev Tele2 har skickat till oss:


Genom att teckna ett gruppavtal med Tele2 har din förening utnyttjat kraften i gemensamma inköp.Gruppavtalet börjar gälla från 2024-03-01 och ger dig en rabatt på tjänster från Tele2.


Så här tar du del av dina tjänster

För att kunna använda tjänsterna i det nya gruppavtalet behöver du göra en beställning. Kontakta oss på Kundservice förgruppavtal på telefon 0775-17 17 20 så hjälper vi dig. När gruppavtalet är giltigt kan du som boende också beställa dina tjänster på tele2.se/gruppavtal.


Ert nya gruppavtal innebär att varje hushåll i föreningen/fastighetenfår tillgång till följande:

• Ett privatabonnemang på Bredband 250/50 (100-250 Mbit/s). Du kan streama film och musik, spela onlinespel, göra nedladdningar, skicka filer och ha flera datorer, mobiler och spelkonsoler uppkopplade hemma samtidigt.

• Trådlös router ingår för bredband och telefoni.

Du betalar inget till Tele2 för gruppavtalstjänsterna, de ingår i ditt avtal med din förening. Vill du teckna ett större bredbandsabonnemang får du förstås rabatt. Behöver du ett säkert skydd för alla enheter kan du passa på att beställa Trygg Surf som är en komplett lösning för att skydda dig på nätet.


Information om dina tjänster

Kom ihåg att se över din uppsägningstid med din befintliga leverantör om du planerar att säga upp det avtalet i samband med att du tar del av gruppavtalsrabatterade tjänst(er) från Tele2. Tack vare gruppavtalet rabatteras ett abonnemang per tjänst och hushåll. Efter beställning får du abonnemang, service och support precis som enskilt betalande kunder och därför tecknas individuella avtal mellan dig och Tele2. Du har tillgång till dina Gruppavtalsförmåner så länge du bor kvar och avtalet mellan din förening/fastighetsägare och Tele2 gäller. Normal leveranstid efter att vi har fått din beställning är cirka en vecka. För mer detaljerad information och allmänna villkor för privatabonnemang besök tele2.se eller läs mer i avtalsvillkoren som kommer tillsammans med ditt välkomstbrev. Alla priser är per månad inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser. Är du redan kund hos Tele2? I de flesta fall får du en rabatt på ditt befintliga abonnemang på motsvarande tjänst. Kontakta oss om du har några frågor. Du når vår Kundservice via chatt eller på telefon 0775-17 17 20, med öppettider vardagar 08.00-19.00 och lördagar 09.00-15.00.


Information från styrelsen, November 2023


Hej alla medlemmar!

Här kommer en ny rapport från styrelsen om vad som händer, och kommer att hända, i vår bostadsrättsförening!


Allmänt om vår fastighet och förening

Vår fastighet är i hyfsat gott skick men vi planerar ändå en del mindre åtgärder både inom- och utomhus för att öka trivseln. Vi hade avsatt lite pengar för att göra en del redan under hösten men har inte riktigt hunnit med genomförandet ännu. Det får bli nya tag i början av nästa år. I dagarna kommer vi dock beställa en s k OVK-besiktning inklusive rengöring av ventilationssystemet. Det är viktig och ganska stor åtgärd som dessutom är lagstadgad.


Något som påverkar trivseln är att vi som medlemmar respekterar och följer de regler som gäller i föreningen. Det gäller inte minst tvättstuga och soprum. Det har hänt flera gånger att någon gått in och tvättat på annans tid, eller slängt grovsopor i vår miljöbod. Framöver kommer sådant att leda till att man debiteras en kostnad. Vid upprepade problem leder det till mer kraftfulla åtgärder.


Ekonomi, budget och hyror

Föreningen har sedan en tid haft högre kostnader än intäkter, speciellt under det första halvåret. Nu ser det bättre ut då vi hållit hårt i utgifterna. Vi har även gjort särskilda åtgärder för att sänkakostnaderna på längre sikt. Några sådana är att vi bytt elavtal, förhandlat sänkt låneränta och bytt telefonabonnemang. Vi kommer fortsätta gå igenom kostnaderna för att sänka dessa där det finns enmöjlighet.

Föreningen hade två lån som löpte ut under första halvåret 2023 och omsattes till betydligt högre ränta. Under 2024 kommer ytterligare två st. lån löpa ut. Inom loppet av drygt ett år ökar därför den totala räntekostnaden kraftigt. Till detta kommer kostnadsökningar för fjärrvärme och en del andra saker som vi inte kan påverka så mycket. Det enda sättet att möta stora kostnadsökningar är tyvärr med höjda årsavgifter. Efter styrelsens budgetarbete har vi kommit fram till att vi måste höjaårsavgifterna med 10,2% fr o m den 1 januari i år. Detta är i dagens läge inget anmärkningsvärt då många andra föreningar är i samma situation, men naturligtvis inte önskvärt.

En positiv sak är att vi med ett nytt avtal med Tele2 kommer kunna erbjuda internet i samma abonnemang som det avgiftsfria TV-utbudet genom fibernätet. Genom att säga upp sitt nuvarande internetabonnemang bör de flesta medlemmar därmed få en rejäl kostnadssänkning vilket förhoppningsvis är välkommet. Vi återkommer med information om när det nya avtalet träder i kraftoch kan utnyttjas.


Övrigt

Vi har på gång en översyn av föreningens parkeringar. Styrelsen arbetar på en ny policy och förändrade bilplatsavtal som följd. Innan dess kommer vi höja avgiften för parkeringsplatserna till 300 kr/månad. Det är fortfarande lågt men vi kommer lite närmare andra föreningars avgift förparkeringsplatser. Det ger också en ökad intäkt till föreningen.

Har du frågor om innehållet i denna information kan du maila styrelsen genom vår hemsida, eller skicka ett mail till adressen info@brftimmermannen.nu.


Med vänliga hälsningar / Styrelsen

Meddelande, September 2023



INFORMATION FRÅN STYRELSEN I DIN BOSTADSRÄTTSFÖRENING!


Hej alla medlemmar!


Nu har den nya styrelsen som valdes vid stämman arbetat två månader och haft två ordinarie styrelsemöten.

Medlemmar är välkomna att ta kontakt genom e-mail till info@brftimmermannen.nu eller på föreningens telefon 073 310 30 07. Vi har dock ingen möjlighet till ständig bevakning av mail och telefon. Information av olika slag finns även på föreningens hemsida www.brftimmermannen.nu samt på HSB’s hemsida. Du kan behöva logga in med bank-id för att få tillgång till viss information.

Vi vill gärna passa på att informera om styrelsens arbete och de fokusområden vi valt att prioritera framöver:


Ekonomi

Föreningen har fortfarande en tillfredsställande kassa, men eftersom föreningen går med förlust så minskar denna efterhand. Intäkterna till föreningen består till största delen av hyror, samt i mindre omfattning avgifter för andrahandsuthyrningar. Inför 2023 genomfördes en mindre hyreshöjning som dock inte var tillräcklig för att täcka ökade kostnader för t ex räntor och driftkostnader. Under hösten kommer styrelsen göra en budget för 2024 med mål att få balans i ekonomin. Vi kan redan nu säga att även om vi är sparsamma med utgifter så kan en hyreshöjning inte uteslutas. Man ska komma ihåg att samma behov finns i väldigt många bostadsrättsföreningar.


Andrahandsuthyrningar

Styrelsen har uppmärksammat att vi har ett antal andrahandsuthyrningar utan att tillstånd beviljats, eller ens sökts. Detta är naturligtvis helt oacceptabelt och något vi måste agera kraftfullt mot. Dels för att tillstånd för uthyrning är ett krav enligt våra stadgar och bostadsrättslagen men också för att vi ska kunna ta ut avgiften för andrahandsuthyrning (10% av prisbasbeloppet, dvs f n 437 kr/mån)

Ett dokument kallat ”grundprinciper för andrahandsuthyrning” har tagits fram och fastställts av styrelsen. Till stor del är det dock samma regler som gällt tidigare. Dokumentet finns tillgängligt för alla medlemmar på såväl föreningens egen, som HSB Mälardalarnas hemsida. Här finns även blankett för ansökan om andrahandsuthyrning.


Underhåll på byggnader och mark

Det är viktigt att vi har en plan för att underhålla vår fastighet. Dels för att lagen kräver det men självklart också för att bevara värdet på fastigheten och öka trivseln i föreningen. Vi har infört en rutin där två personer, Herman Tollerud och Daniel Rezai, har ansvaret för att se till att kortsiktiga behov (mindre reparationer eller förbättringar) blir genomförda, medan Arziv Babikian arbetar för att ta fram en långsiktig plan. Ytterst är det dock förstås hela styrelsens ansvar.  

I vilken utsträckning styrelsen eller andra medlemmar själva kan genomföra åtgärder beror på vad det gäller. Om det finns medlemmar som kan stå till tjänst med kunskap eller handkraft vid behov så är vi tacksamma om ni hör av er till styrelsen!


Parkeringar

Styrelsen har en policy under framtagande. Denna ska beskriva krav för att kunna få en parkeringsplats, hur kön fungerar, samt vilka villkor som gäller för att få behålla sin parkeringsplats. Det kommer upprättas ett nytt avtal i samband med nya tilldelningar av parkeringsplatser. Vi har idag en del problem med att parkeringar hyrs ut och att obehöriga använder medlemmars parkeringar. Detta kommer vi att stävja.


Andra beslut av styrelsen sedan årsmötet

- Vi har tagit beslut att inte tillåta fler överlåtelser till juridiska personer. Anledningen är att det inte finns något intresse i detta för föreningen, och att det strider mot det grundläggande syftet med en bostadsrättsförening. 

- Två medlemmar har satt upp markiser i hus nr 8. Styrelsen har fattat beslut om en standard för hur eventuella tillkommande markiser ska se ut. Även detta dokument kommer finns tillgängligt på hemsidan.

 

Hör gärna av er med synpunkter till oss!

 

Med vänlig hälsning /Styrelsen

Förbättringsförslag

Styrelsen tar gärna emot förbättringsförslag. Skriv dina tankar i formuläret så återkommer vi så fort som möjligt.

Kom i kontakt med föreningen